ePayment despre cupoanele de reducere

Acest articol a aparut in newsletterul trimis de catre ePayment la inceputul lunii februarie 2008 clientilor sai - cea mai mare parte fiind magazine online. Am reprodus articolul integral.

Folositi eficient cupoanele online

Am descoperit recent www.cuponix.ro, un site de cupoane care mi-a atras atentia asupra acestui instrument de vanzari si marketing in acelasi timp. Este primul site din Romania care se pozitioneaza ca un nou canal de vanzari pentru magazinele online, centralizand cupoanele de reducere oferite de acestea. Am discutat cu proprietarii site-ului care mi-au explicat ce inseamna si la ce foloseste un cupon online si de ce un site dedicat.

Cupoanele sunt folosite si in Romania de catre magazinele online, insa doar la nivel individual. Lipsa unui site care sa centralizeze cupoanele oferite de mai multe magazine lasa neacoperita principala caracteristica a unui procent insemnat de cumparatori: dorinta de a face cumparaturi "destepte" prin care sa economiseasca bani. Acestia sunt cumparatorii care vor intra pe un site de cupoane fie pentru ca doresc sa cumpere un produs si vor sa vada ce oferte sunt, fie pentru a vedea ce lucruri interesante mai apar.

Marketing-ul prin cupoane este raspandit in Europa de Vest sau SUA unde, pe o piata estimata la 200 miliarde USD in 2008, conform Forrester Research, 73% dintre cumparatori au folosit cel putin o data un cupon pentru cumparaturi online (sursa www.couponinfonow.com - citeaza un studiu Forrester Research). In cadrul unui studiu derulat de Promotion Marketing Association, 71,3% dintre respondenti au declarat ca existenta cupoanelor influenteaza pozitiv comportamentul de consum.

Pentru a capitaliza aceste informatii, internetul din afara tarii abunda in site-uri care afiseaza in sistem centralizat sute si mii de cupoane, impartite pe categorii de produse, precum www.couponchief.com. E cert faptul ca unui utilizator ii va fi intotdeauna mai usor sa intre pe 2-3 site-uri pentru a vedea cupoanele disponibile in acel moment pe piata, decat sa verifice zeci de site-uri de magazine.

In Romania avem un prim astfel de site. E drept ca nici cupoanele nu sunt folosite de foarte mult timp. La fel de adevarat este si ca exista confuzia intre cupoane si promotii.

Asadar, care este diferenta intre un cupon si o promotie?

In cazul promotiilor, toate vanzarile pentru produsul respectiv se vor face la pret redus. Folosind cupoanele, puteti fideliza clientii existenti sau puteti atrage cu el mai multi clienti noi fara a "sacrifica" profitul pentru toate vanzarile. Desi nu exista statistici oficiale, proprietarii de magazine afirma ca maxim 15% din vanzarile pentru produsul respectiv se realizeaza la pret redus, restul la pret normal. Ca urmare, atat vanzarile cat si profitul vor creste.

Cuponul este asadar un instrument extrem de flexibil care poate fi folosit intr-o varietate de feluri, pentru o varietate de scopuri. De exemplu, Amazon a dorit sa creasca valoarea medie a unei tranzactii care era de 8USD. Astfel au folosit un cupon prin care acordau livrare gratuita pentru comenzi de cel putin 25$. A fost o idee de mare succes la momentul repectiv pentru ca majoritatea clientilor nu agreau si nici acum nu agreeaza ideea de a plati pentru livrarea produselor comandate si, drept urmare, multi au plasat comenzi de cel putin 25$.

Analizand beneficiile oferite de cupoane am descoperit doua mari avantaje:

Sprijina atingerea obiectivelor orientate spre cresterea afacerii pentru ca:

  • Promovarea necesita un buget mic, in schimb magazinul obtine un ROI (return of investment) mare
  • Duce la eliminarea stocurilor
  • Reduce timpii morti cauzati de perioade nefavorabile vanzarii
  • Ajuta la valorificarea evenimentelor sau perioadelor speciale
  • Ajuta la extinderea pe noi piete a companiei
  • Se integreaza perfect cu multe alte instrumente de promovare, online sau offline
  • Este un instrument util pentru a lansa/relansa un produs
  • Impulsioneaza vanzarile pentru produse greu vandabile

Sprijina atingerea obiectivelor orientate spre cresterea/educarea masei de clienti prin:

  • Atragerea de clienti noi
  • Fidelizarea clientilor
  • Cresterea valorilor tranzactiilor
  • Incurajarea utilizatorilor sa incerce lucruri noi
  • Crearea loialitatii fata de brand
  • Crearea asa-numitului fenomen "word of mouth"

Oamenii duc vorba mai departe, mai ales cand e vorba de reduceri de pret. Probabil cel mai important beneficiu este ca poti sa urmaresti toate obiectivele descrise mai sus, in acelasi timp, fara a aglomera magazinul sau a starni confuzii printre vizitatori. Este o metoda care atrage dupa sine un comportament de consum pozitiv. Ce altceva ti-ai mai putea dori?

Cum puteti folosi cupoanele?

Depinde doar de imaginatia Dvs. Puteti oferi un cupon pentru un produs la cumparare sau puteti opta pentru un cupon valabil pentru un produs, mai cautat, la cumpararea altui produs, mai putin cautat. De asemenea, puteti oferi cupoane cadou pentru prietenii cumparatorilor sau cupon sub forma unor servicii gratuite.

De ce sa folositi un site de cupoane?

Pentru ca este un alt canal de vanzari. Si pentru ca incet, incet cumparatorii se vor invata sa verifice mai intai reducerile disponibile pe un astfel de site, fara a fi nevoiti sa viziteze mai multe magazine online. Si pentru ca este mai ieftin si mai eficient decat o campanie de bannere sau alte tehnici de promovare online.

Ce trebuie sa faceti? Trebuie in primul rand sa va creati un cont pe www.cuponix.ro si sa puneti pe site produsele: poza, informatii tehnice si codul de reducere. Clientul care va dori sa achizitioneze produsul respectiv va fi directionat automat catre pagina magazinului Dvs iar inainte de finalizarea comenzii, in pagina de checkout, va introduce codul de reducere intr-un camp special.

Mai multe informatii pe www.cuponix.ro sau blog.cuponix.ro